 |
Toinen puolikas sateenkaaresta päättyi taloomme
- ainakin, kun asemoi itsensä oikein. |
Suomesta tuttuun elämänrytmiin mukautuminen on käynyt vähän liiankin helposti. Olen viettänyt viime päivät lähinnä kotosalla – samalla, kun ne muutamat
Facebook- tai Instagram-kaveriksi päätyneet vaihtaritoverit ovat kuvista
päätellen käyneet melomassa, museoissa sekä
Pientä merenneitoa ihmettelemässä. (Opin muuten juuri linkin takaa, että merenneidon pää on
aikojen saatossa sahattu kahdesti irti. Miulla on siis teoreettinen
mahdollisuus toteuttaa eräs tuliaistoive sekä päätyä samalla historiankirjoihin!)
 |
| Tanskalaisessa televisiossa tapahtuu enemmän kuin täällä. |
 |
Tee puuttuu :D
Näillä eväillä luetaan koulutehtäviä... |
Ehkä olemme vain omaksuneet tästä uudesta kulttuurista
hyggeilyn heti ensimmäisenä. Siispä istutaan kotona, poltetaan kynttilöitä ja
nautitaan teetä, viintä ja/tai olutta. Useimmiten ei kuitenkaan samaan
aikaan. Osasyynä nykyiselle hiljaiselolle toimii myös tämä miun jojo-flunssa.
Se kehittyy välillä uusille tasoille, mutta ei osoita merkkiäkään lopullisesta
luovuttamisesta. Tätä nykyä yskin tapettiliisteriä ja ihastelen comebackin
tehneitä pisteitä kurkussa. Muuten voin oikein hyvin.
Eilen oli ensimmäinen varsinainen koulupäivä. ”Didactics of
dialogue and reconciliation” oli kurssin nimi, ja pääsimme heti alkuun harjoittamaan
uusia tutustumisleikkejä. Tai uusia ja uusia, sillä kurssin kahden opettajan esitellessä
toisensa arvasin jo mitä tuleman piti. Lukioaikaisista traumoista on
aikaa, mutta silti vieraan vaihto-opiskelijan esitteleminen koko
muulle ryhmälle englanniksi ei ollut ihan miun pala kakkua, jos anglismit
sallitaan.
 |
| Sain opiskelijakortin! Ohessa myös miehekkään kokoinen aamukahvi. |
 |
| ...eli juuri tätä. 40 sivua dialogista. |
Englanti alkaa sujua, mitä nyt edelleen kompastun kieleeni
vähän väliä. Keksin eilen myös uuden termin tai vaihtoehtoisesti kahden
klassikkobändin fuusion: koululta löytyy nimittäin ”rolling doors”. Olen
sentään tullut ymmärretyksi! Tuttujenkin sanojen lausuminen tuottaa välillä
vaikeuksia. Onneksi miulla on kävelevä sanakirja mukana, ja Liisa korjaa
tarvittaessa myös miun artikulaatiota. Pitää vain päästä puhumaan enemmän.
 |
| Eräs sateinen päivä ja vähemmän hyvinvoiva viherkasvi. |
Käytiin eilen koulupäivän ohessa etsimässä sadetakkeja.
Tanskassahan tunnetusti sataa paljon, joten olen edelleen sekä sadetakin että
vedenpitävien kenkien tarpeessa. Sopivasti huomiseksi onkin luvattu sadetta, kun
meidän pitäisi mennä International Houseen rekisteröimään itsellemme
CPR-numerot. Civil Personal Registration -numero on käsittääkseni tanskalainen
henkilötunnuksen vastine. Sitä tarvitaan, mikäli täällä aikoo viettää enemmän
kuin kolme kuukautta tai haluaa muun muassa "enjoy full access to the Danish national healthcare system".
 |
| Täällähän siis tuulee paljon? |
 |
| Kampukselle johtava tuulitunneli. |
Sateenvarjoja täällä voi yrittää käyttää, mutta kuten eilen lähijuna-asemalla Liisan kanssa nähtiin, saattavat varomattomat sateenvarjot löytää itsensä nurinniskoin ratakiskoilta.
Merenrantakaupunkina täällä siis myös tuulee paljon. Olin huvittunut katsellessani
taannoin sekä kotoisen Lappeenrannan että Kööpenhaminan sääennusteita. Suomeen
oli monena päivänä annettu tuulivaroitus, tänne taas ei koskaan (= eli ei
ainakaan niinä kahtena kertana, kun tätä laajaa vertailevaa tutkimusta suoritin).
Mutta niin, eipä muuta tällä kertaa. Täällä tapahtuu
toistaiseksi kovin vähän. Tänään pestiin pyykkiä ja samalla lähes hajotettiin pyykkihuoneen
oven lukko – vuokraisä joutui irrottamaan koko lukon ovesta, että se lähti taas
toimimaan – melkein törmättiin ilmassa roikkuvaan jättikokoiseen hämähäkkiin ja
lähes leivottiin pullaa. Välillä näinkin!
 |
| Kotiutuessani askartelin itselleni korvistelineen. |
 |
| Hyggeilyä parhaimmillaan. |
Tanskalaiset viivat:
- Julkinen liikenne toimii ja linja-autoissakin on kuulutukset seuraavista pysäkeistä.
- Pyöriä on todella paljon ja niille on myös omat kaistat liikenteessä. Lähijunista löytyy erillisiä vaunuja pyörille, eikä niiden kuljettamisesta peritä lisämaksua.
- Ainakin kampusalueella on usein niin tuulista, että tuuli koettaa viedä vaatteet päältä.
- Sunnuntain kauppakävelyllä meidät ohitti neljä hevosta ratsastajineen. Lisäksi ollaan nähty täällä peura.
- Vuokraisä ja -äiti pelaavat Pokemon Go:ta.
- Näin unta, että olin ostanut paluumatkan lentoliput vahingossa Barcelonasta Manhattanille. Olen siis muuttumassa hyvää vauhtia maailmankansalaiseksi.
- Ruoka on täällä monesti melko suolaista, mutta vastaavasti "salted microwave popcorn" ei sitä ole.
 |
| Ihan eivät kerenneet uuniin asti. |
 |
| Näin meillä. :D |
- Myös pullat saattavat olla suolaisia. Jos siis aiot leipoa korvapuusteja, kannattaa varmistaa etukäteen, että vuokraäidin sokeriksi väittämä aine on varmasti sokeria. (Ihmekös tuo, ettei taikina halunnut kohota!)
- Panadolin tanskankielinen nimi on Panodil.
 |
| Tutun nimisiä mausteita. |
 |
| Jollakulla on ollut hauskaa lahjatavaraliikkeessä. Me emme tunnusta. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti