keskiviikko 29. elokuuta 2018

Dag 12 - Koulua ja hiljaiseloa

Toinen puolikas sateenkaaresta päättyi taloomme
- ainakin, kun asemoi itsensä oikein.
Suomesta tuttuun elämänrytmiin mukautuminen on käynyt vähän liiankin helposti. Olen viettänyt viime päivät lähinnä kotosalla – samalla, kun ne muutamat Facebook- tai Instagram-kaveriksi päätyneet vaihtaritoverit ovat kuvista päätellen käyneet melomassa, museoissa sekä Pientä merenneitoa ihmettelemässä. (Opin muuten juuri linkin takaa, että merenneidon pää on aikojen saatossa sahattu kahdesti irti. Miulla on siis teoreettinen mahdollisuus toteuttaa eräs tuliaistoive sekä päätyä samalla historiankirjoihin!)
Tanskalaisessa televisiossa tapahtuu enemmän kuin täällä.
Tee puuttuu :D
Näillä eväillä luetaan koulutehtäviä...
Ehkä olemme vain omaksuneet tästä uudesta kulttuurista hyggeilyn heti ensimmäisenä. Siispä istutaan kotona, poltetaan kynttilöitä ja nautitaan teetä, viintä ja/tai olutta. Useimmiten ei kuitenkaan samaan aikaan. Osasyynä nykyiselle hiljaiselolle toimii myös tämä miun jojo-flunssa. Se kehittyy välillä uusille tasoille, mutta ei osoita merkkiäkään lopullisesta luovuttamisesta. Tätä nykyä yskin tapettiliisteriä ja ihastelen comebackin tehneitä pisteitä kurkussa. Muuten voin oikein hyvin.

Eilen oli ensimmäinen varsinainen koulupäivä. ”Didactics of dialogue and reconciliation” oli kurssin nimi, ja pääsimme heti alkuun harjoittamaan uusia tutustumisleikkejä. Tai uusia ja uusia, sillä kurssin kahden opettajan esitellessä toisensa arvasin jo mitä tuleman piti. Lukioaikaisista traumoista on aikaa, mutta silti vieraan vaihto-opiskelijan esitteleminen koko muulle ryhmälle englanniksi ei ollut ihan miun pala kakkua, jos anglismit sallitaan.
Sain opiskelijakortin! Ohessa myös miehekkään kokoinen aamukahvi.

...eli juuri tätä. 40 sivua dialogista.
Englanti alkaa sujua, mitä nyt edelleen kompastun kieleeni vähän väliä. Keksin eilen myös uuden termin tai vaihtoehtoisesti kahden klassikkobändin fuusion: koululta löytyy nimittäin ”rolling doors”. Olen sentään tullut ymmärretyksi! Tuttujenkin sanojen lausuminen tuottaa välillä vaikeuksia. Onneksi miulla on kävelevä sanakirja mukana, ja Liisa korjaa tarvittaessa myös miun artikulaatiota. Pitää vain päästä puhumaan enemmän.

Eräs sateinen päivä ja vähemmän hyvinvoiva viherkasvi.
Käytiin eilen koulupäivän ohessa etsimässä sadetakkeja. Tanskassahan tunnetusti sataa paljon, joten olen edelleen sekä sadetakin että vedenpitävien kenkien tarpeessa. Sopivasti huomiseksi onkin luvattu sadetta, kun meidän pitäisi mennä International Houseen rekisteröimään itsellemme CPR-numerot. Civil Personal Registration -numero on käsittääkseni tanskalainen henkilötunnuksen vastine. Sitä tarvitaan, mikäli täällä aikoo viettää enemmän kuin kolme kuukautta tai haluaa muun muassa "enjoy full access to the Danish national healthcare system".

Täällähän siis tuulee paljon?
Kampukselle johtava tuulitunneli.
Sateenvarjoja täällä voi yrittää käyttää, mutta kuten eilen lähijuna-asemalla Liisan kanssa nähtiin, saattavat varomattomat sateenvarjot löytää itsensä nurinniskoin ratakiskoilta. Merenrantakaupunkina täällä siis myös tuulee paljon. Olin huvittunut katsellessani taannoin sekä kotoisen Lappeenrannan että Kööpenhaminan sääennusteita. Suomeen oli monena päivänä annettu tuulivaroitus, tänne taas ei koskaan (= eli ei ainakaan niinä kahtena kertana, kun tätä laajaa vertailevaa tutkimusta suoritin).

Mutta niin, eipä muuta tällä kertaa. Täällä tapahtuu toistaiseksi kovin vähän. Tänään pestiin pyykkiä ja samalla lähes hajotettiin pyykkihuoneen oven lukko – vuokraisä joutui irrottamaan koko lukon ovesta, että se lähti taas toimimaan – melkein törmättiin ilmassa roikkuvaan jättikokoiseen hämähäkkiin ja lähes leivottiin pullaa. Välillä näinkin!

Kotiutuessani askartelin itselleni korvistelineen.
Hyggeilyä parhaimmillaan.
Tanskalaiset viivat:
  • Julkinen liikenne toimii ja linja-autoissakin on kuulutukset seuraavista pysäkeistä.
  • Pyöriä on todella paljon ja niille on myös omat kaistat liikenteessä. Lähijunista löytyy erillisiä vaunuja pyörille, eikä niiden kuljettamisesta peritä lisämaksua.
  • Ainakin kampusalueella on usein niin tuulista, että tuuli koettaa viedä vaatteet päältä.
  • Sunnuntain kauppakävelyllä meidät ohitti neljä hevosta ratsastajineen. Lisäksi ollaan nähty täällä peura.
  • Vuokraisä ja -äiti pelaavat Pokemon Go:ta.
  • Näin unta, että olin ostanut paluumatkan lentoliput vahingossa Barcelonasta Manhattanille. Olen siis muuttumassa hyvää vauhtia maailmankansalaiseksi.
  • Ruoka on täällä monesti melko suolaista, mutta vastaavasti "salted microwave popcorn" ei sitä ole.
    Ihan eivät kerenneet uuniin asti.
    Näin meillä. :D
  • Myös pullat saattavat olla suolaisia. Jos siis aiot leipoa korvapuusteja, kannattaa varmistaa etukäteen, että vuokraäidin sokeriksi väittämä aine on varmasti sokeria. (Ihmekös tuo, ettei taikina halunnut kohota!)
  • Panadolin tanskankielinen nimi on Panodil.
Tutun nimisiä mausteita.
Jollakulla on ollut hauskaa lahjatavaraliikkeessä. Me emme tunnusta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti