 |
| Lennokasta menoa tuulitunnelissa. |
Ei muuten käyty International Housessa viime viikolla, sillä
laiskuus ja aamu-unisuus vetivät pidemmän korren. Päätettiin mennä sinne
kuluvan viikon maanantaina. Ei menty taaskaan, mutta sen sijaan tein paikallisen
myöhäännukkumisennätykseni. Olemme menossa sinne jälleen huomenna (mikä tekstin kirjoitusaikaan tarkoittaa keskiviikkoa) CPR-numeroita anomaan. Mikäli toiminta noudattelee pullan leipomista, tulemme
olemaan huomenna hyvin voitokkaita. Olen luottavainen.
Korvapuustit löysivät nimittäin tiensä viimein uuniin asti.
Edellisessä kirjoituksessa esittelemäni ensimmäinen yritys muistutti
suolapitoisuutensa perusteella enemmän taikataikinaa kuin mitään syötäväksi
kelpaavaa. Toinen leipomiskerta taas päättyi jo ennen kuin ehti alkaakaan: ostoslistalta
unohtuneen hiivan puute vaikuttaa nimittäin yleensä myös jonkin verran taikinan
kohoamisominaisuuksiin. Onneksi kolmas kerta sanoi toden, ja eilen saatiin
uunituoreita (ja rumia) pullia. Kelpasi!
 |
| Nämä jopa kohosivat, ja hyviä tuli. |
 |
Tyylikäs patsas sairaalavaelluksen varrelta. Kuvakulmahan on silkka vahinko! |
Olisin tosin kaivannut sitä CPR-numeroa jo viime viikon
torstaina. Kyllästyin silloin tähän flunssaan – josta ei tiennyt onko se
tulossa, menossa, jäämässä vai kenties lintu, kala tai alkava keuhkokuume – ja
kävin testaamassa tanskalaisen terveydenhuoltotason. Se muistuttaa kovasti
suomalaista vastinettaan. Olimme jälleen kerran melko myöhään liikkeellä, joten minut käännytettiin pois matkavakuutuksen ohjeistamasta sairaalasta. (24/7 wtf?) Onneksi ystävällinen hoitaja antoi luurin kouraani kehottaen selittämään asiani uudestaan puhelimeen. Takellellen
sain sovittua lääkäriajan reilun tunnin päähän kolmen kilometrin päässä olevaan
toiseen sairaalaan, jonka nimi oli jopa tanskankieliseksi nimeksi harvinaisen vaikea.
Tässä vaiheessa olisi tehnyt mieleni kieltäytyä kauniisti ja
sanoa tulevani mieluummin uudestaan jotakuinkin ei-koskaan – mutta joka leikkiin ryhtyy, saa myös pelata
sen loppuun. Tyypillisenä suomalaisena en kehdannut enää kieltäytyä, etenkään kun
sekin olisi pitänyt tehdä englanniksi. Eipä siis muuta kuin navigoimaan tiemme
seuraavaan sairaalaan jatkuvassa vesisateessa. Liisa toimi matkaoppaana, ja
näiden kosteiden olosuhteiden ja päämäärätietoisen haahuilun vallitessa
molempia otti kauniisti sanottuna aivoon. :D
 |
| Liisa harvinaisen iloisena. :D |
Seuraavan sairaalan päivystyksessä selvisi, ettei minua
vaivaa mikään, mille lääketiede voisi tehdä jotain. Toisaalta oli huojentavaa
tietää tulehdusarvojen (ja keuhkojen) olevan oireista huolimatta kunnossa. Silti
kunnon vaatimattomana suomalaisena miulla oli tunne, että anteeksi kun olen täällä
viemässä aikaanne… Nyt tietoni löytyvät jostakin tanskalaisesta sairaalasta ja
odotan mielenkiinnolla, tuleeko Suomen osoitteeseen jokin pikavoitto käynnistä.
Tämän reippaan reissun jälkeen käytiin illastamassa ”modern
mediterranean cuisine”
Riz Razissa. Liisa oli syönyt siellä kertaalleen jo opiskelujen
introduction-viikolla. Minulta se illallinen jäi tosiaan flunssan takia
välistä. Tauti oli uskollisena seuralaisena tälläkin kertaa, mutta nyt se ei
estänyt minua nauttimasta paikan harvinaisen hyvästä kasvisruokabuffetista ja vieläpä edulliseen hintaan! Tämä ei ollut maksettu mainos, vaan suosittelen vilpittömästi ravintolaa. Harvoin nimittäin törmää buffet-pöytiin, joiden
jokainen ruokalaji on hyvää. (Mie nyt törmäilen pöytiin muutenkin, mutta tähän
törmääminen oli peräti kannattavaa.)
 |
Kasvisbuffet, osa 1. Tuolta ei kannata ottaa juoksuruokia, sillä noiden annosten jälkeen ei kipitetä kovin kovaa. |
Aterian jälkeen vierittiin lähistöllä sijaitsevaan
Voodoo Loungeen. Vuokraisäntien tytär eli ”sisko” suositteli meille paikkaa jo toisena
Tanskan päivänämme. Kuulemma kyseessä on kiva rokkibaari, ja sellaiseksi se
myös osoittautui. Pieni paikka, hyvää musiikkia ja sen näköisiä ihmisiä, että myös henkisellä tasolla joukkoon sulautuminen lienee helppoa. Olutkaan ei ollut
kovin kallista.
Perjantaina oli vaihteeksi koulupäivä. Mentiin suoraan tuntien
jälkeen opiskelijakahvila Humleniin, ja siellähän se loppuilta sitten vierähti. Tällä
kertaa pääsin itsekin kokeilemaan beer pongia. Ensimmäinen heitto osui juuri sinne
minne pitikin, seuraavat eivät enää löytäneet kohdettaan ja lopulta hävittiin koko peli. Norjalaisen vaihtaritoverimme ajatuksesta otettiin myös hienostuneita
kuvia itsestämme. Siis photoshoot mentaliteetilla ”just overdo it”, koska se
näyttää lopulta kuitenkin paremmalta kuin peruspönötyskuvat. Kyllä oli monia
näkymättömiä appelsiineja ja mielikuvitusvoileipiä kuvissa, sekä ilmeitä muun
muassa teemalla ”the reaction to unwanted dick pics”. Hauska ilta oli se.
 |
| Tämä taisi olla joku kaksintaisteluilme? |
 |
| Sitä on näemmä otettu kuvia pistorasioista Humlenin wc-tilassa. Mutta kun se on söpö! |
 |
| Frilandsmuseet ja meitä suosinut hieno ilma. |
Sunnuntaina seuranamme oli saksalainen vaihtariystävä ja
suuntana ulkoilmamuseo,
Frilandsmuseet. Sieltä löytyi paljon hienoja vanhoja
rakennuksia, monta vuohta, pari tuulimyllyä ja sympaattinen sika. Seura oli mainiota
(siis muutkin kuin ne vuohet ja sika) ja päivä hyvä – ja pitkä. Kotona nautittiin
Liisan kanssa vielä punaviintä ja puhuttiin paljon. Oma päiväni päättyi vasta,
kun normaalit ihmiset jo aloittelivat omaansa… Joten ei sitten menty
maanantainakaan International Houseen. Ehkä huomenna päästään sinne asti.
Ainakaan talosta ei löydy enää viinin kaltaisia häiriötekijöitä.
Ohessa kavalkadi kuvia ulkoilmamuseosta, vanhoista rakennuksista ja hassuista otuksista:
 |
| Vanha sepän paja. |
 |
| En tiedä saiko kuvan vuohi vaeltaa vapaana, mutta ilmiselvästi hän ei piitannut siitä. |
 |
| Kauniita yksityiskohtia. |
 |
| Söpö! |
 |
| Tässä seinässä riittäisi tuijoteltavaa pidemmäksikin ajaksi. |
 |
| Jonkun röyhkeän rikkaan perheen entisaikainen asumus. |
 |
| Lisää yksityiskohtia. |
 |
| Söpöjä? Tuo harmaa oli miun suosikki. |
 |
| Hevoset ajelulla. |
Huomioita:
 |
| Kaulimen voi helposti korvata muilla taloudesta löytyvillä esineillä. |
- Yhden kokemuksen perusteella Tanskassa on toimiva terveydenhuolto, jossa työskentelee pääosin ihanan empaattisia ammattilaisia. Suomen lailla sinnekään ei tosin päivystysaikaan kaivata flunssapotilaita.
- Lanttua ei löydy mistään.
 |
| Kasvaako täällä misteliä? |
- Otan yleensä suurena kohteliaisuutena, mikäli miulta kysytään henkilötodistus baariin mennessä. Kun opiskelijakuppilaan astuessa halutaan jo toistamiseen katsoa miun opiskelijakorttia, jään väkisin miettimään onko asian hyvyysaste ko. tilanteessa käänteinen.
- Tanskalaisen kurssikaverin mukaan marraskuu on täälläkin pimeä, vetinen ja synkkä. Kukaan ei kuulemma pidä siitä. Myös
pikkujoulujen vastinetta juhlitaan ennen joulua, ja se on aikaa jolloin tapahtuu
eniten kolareja ja pettämistä. Tervetuloa Suomeen?!
 |
| UCC:n seinäkoriste. |
- "Mie tuun menemään vararikkoon! Voi että oon onnellinen, nyt vähän itkettää." - Liisa maistaessaan mainiota olutta. Olisinpa saanut reaktion videolle.
- ...Oli muuten hyvää olutta se!
- Elokuun alussa Tanskassa astui voimaan laki, joka kieltää kasvojen peittämisen julkisilla paikoilla. Kasvojaan ei siis saa verhota huivilla, tekoparralla tai naamiolla. Mikäli ymmärsin Didactics of dialogue and reconciliation -kurssin tunneilla englantini oikein, ensimmäinen kiellon rikkoja oli krokotiiliasuun pukeutunut henkilö. (Lakia ilmeisesti täsmennettiin ja Ylen mukaan kasvot saakin peittää poikkeustapauksissa. Voi toki olla, että ymmärsin myös väärin ja kyse oli hypoteettisesta tapauksesta. Joka tapauksessa lain voimaantulo on aiheuttanut mielenosoituksia sääntöä vastaan.)
 |
Color coordinated. How about some gender roles? (Ja siis kyseessähän on miun ja vaihtarikaverin vermeet. Tietääkseni olemme molemmat naisia.) |
- Viime yönä näin unta, jossa jäin putoavan lentokoneen alle. Ihmeen kaupalla selvisin siitä vahingoittumattomana. Mitähän muita hauskoja lentämiseen liittyviä unia on vielä luvassa?
- EDIT: Nyt on se huominen, josta alussa kirjoitin. Arvatkaapa, olenko International Housessa? En siis taaskaan herännyt ajoissa, ja toisen huoneen suljetusta ovesta päätellen sama koskee Liisaa. Ehtiihän sitä, edelleen.
 |
| Invisible oranges all over the place! |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti