![]() |
| Tanskaan on tullut jo syys. |
On muuten kulunut törkeän pitkä aika edellisestä
kirjoituksesta. Taisin tunkea kuvainnollisen suuni niin täyteen perunaa, ettei
itseni ilmaisu onnistunut enää edes tanskalaisittain äännehtimällä (eli jättämällä
mielellään noin 60% kirjoitetun kielen konsonanteista pois.) Ja ei pidä ymmärtää tätä väärin, tanska on hauska kieli. Olosuhteisiin nähden hiljaiselo on ollut myös ymmärrettävää, sillä kuukauden aikana on ehtinyt
tapahtua paljon. Moni asia meni kirjoittamisen edelle. Olen silti edelleen
hengissä ja voin hyvin.
![]() |
| Neuleterapiaa. Toinen sukka on tätä nykyä valmis, toinen alkutekijöissään. Btw. nimesin langan värinsä perusteella "yksisarvisen oksennukseksi". |
Aiemmassa postauksessa keräilin palasia itsestäni ja
parisuhteesta. Sen jälkeen pääsin pirstomaan niitä vähän lisää – ja jälleen
kerran kasaamaan paloista jotakin ehjää. Sitten kuva taas säröili ja jälleen kerran korjattiin.
En voi tietää, mitä siitä lopulta muodostuu. Eihän kukaan tiedä mitä
tuleva tuo tullessaan? Tällaisen tuhannen palan palapelin ja tunteiden
vuoristoradan kanssa elämä pysyy ainakin mielenkiintoisena, joskin kuukausi sitten se vei aika paljon miun muusta kapasiteetista.
Täällä ollessani olen ehtinyt olemaan hieman höveli monellakin elämän osa-alueella, kuten Liisa voisi asian ilmaista. Siihen kuuluu muun muassa Christianiassa ilakointia uudessa seurassa, usein hieman heikonlaista valmistautumista oppitunneille (miun pitäisi varmaan parhaillaankin olla lukemassa artikkeleita, joita on perjantain tunteja varten kuulemma noin kuudenkymmenen sivun edestä), ihmisten tapaamista – kyseenalaisella kielitaidolla ja jopa ihan itsekseni – ei aina ihan-niin-harkittua rahankäyttöä ja / kuten esimerkiksi vahingossa tapahtunutta viinin ostamista ruokakaupasta. Ja myöhään nukkumista, mutta siinä tiesin jo ennestään olevani erinomaisen etevä.
![]() |
| Nättejä asioita ulkomaailmasta. |
Pidän tästä eräänlaisesta huolettomuudesta, sillä liian
kauan olen huolehtinut kaikesta. Ei sillä ettenkö tekisi sitä edelleen, mutta en
halua antaa sen estää itseäni tekemästä haluamiani asioita ja nauttimasta
elämästä. Olen tosin tehnyt myös tässä kuukauden aikana opinnäytetyötä kaiken
muun ohella. Se käsitti kirjojen ja artikkelien lukemista kahdella kielellä,
vähän lisää lukemista ja melko lailla myös itse kirjoittamista. Loputon suo,
niin sanoakseni – ja olen sanonutkin aika monta kertaa. (Ilmaus siitä
laimeammasta päästä!) Eli ei tässä olla suinkaan ihan vastuuttomia oltu.
![]() |
| Mitähän merirosvoa hän esittää? |
![]() |
| Vaihteeksi terveelliset eväät kirjoittamista vauhdittamaan. |
Yhdessä parini kanssa saimme opparin vastikään lähes
valmiiksi. Nähdäkseni työstä puuttuu enää viimeiset muutokset ja loputon
hienosäätö. Toivottavasti siihen ei tarvita pajavasaraa ja kilometriä
hiekkapaperia... Deadlineen on aikaa lähes kaksi viikkoa. Jo oli aikakin,
koska on tässä tätä suota kahlattu jo vuoden verran. Huojentaa.
![]() |
| Välillä täällä on kummallinen sää. On aurinkoa, hullua tuulta, sadetta ja kunnon raekuuro. Mahdollisesti saman tunnin aikana. |
Teemaan sopivasti ideoin eräänä tällaisena opparinkirjoitusyönä
Sunrise Avenuen lyriikat uusiksi (kiitos Singstar, että osaan ne lähes ulkoa):
"Welcome to my life
You see it is not easy
But I'm doing all right
Welcome to my dream
It's the only one who doesn't need me
And stay right by my side"
Miun on vähän vaikea hahmottaa, mitä kaikkea muuta tässä
kuukauden sisällä on tapahtunut. Sitä nimittäin on aika paljon, ja pääni
muistuttaa sen (ja opinnäytetyön hyi yök!) vuoksi parhaillaan melko lailla
Haminan kaupunkia. Että tuota, mikä päivä nyt on, milloin oli eilen ja kuka mie
oon? Taidan tarvita toisen fall breakin ihan vain ensimmäisestä selviämiseen.
![]() |
| Old habits die hard :) Artikkelien lukemisen lomassa oli hyvä lakkailla kynsiä. Motivoinnin keinot ovat monet. |
Mitähän muuta. Ollaan Liisan kanssa käyty pelailemassa
Bastard Caféssa useampana maanantaina, ja se on ollut harvinaisen hauskaa toimintaa. Suomen
vieraiden kanssa kävin muun muassa Kulturnattenissa, Tivolissa ja vähän
turhan monta kertaa ulkona syömässä. Budjettini ei kiitä. Lisäksi löysin
paikalliset kirpputorit, ja se oli sitten menoa se. Budjetin lisäksi matkalaukkuni
tai paluulennon matkatavaroiden painorajat eivät tule kiittämään miuta myöskään.
Mutta ah, en jaksa huolehtia. Höveliys takaisin!
Pahoittelen tätä maratonpostausta. Tuntuu, että sanon paljon, mutta hyvin vähän. Lisäksi oppari on jäänyt sen verran päälle, että olen kirjannut tätä blogia varten oleviin muistiinpanoihini ranskalaisilla viivoilla peräjälkeen sekä fall breakin että syystauon. Olen siis harvinaisen hyvä myös toistamaan asioita. Pahoitteluni tästä oppariparilleni, joka lisäsi meidän opinnäytetyötiedostoon melko monta sivuhuomautusta kirjoittamaani tekstiin siitä, että eikös tää asia tullut jo… Ja mikäli AMK:n opinnäytetöissä voisi osoittaa kiitokset jollekin, voisin kiittää muun muassa olutta, punaviiniä ja viskiä. Kohtuudella. Ei pidä sentään liikaa kiitellä.
![]() |
| Uusia kavereita :) |
Muutama huomio kuukauden varrelta:
- 25.9. päivällä oli Kööpenhaminassa pituutta 12h 1min, Lappeenrannassa tasan 12h. Sitä ennenhän järjestys oli toisinpäin.
- Nyt päivän pituus on täällä 9h 45min, kotipuolessa taas 9h 12min. Ähäkutti.
- Poltan täällä melkoisen paljon kynttilöitä. (Hygge!) Kun edellisen kirjoituksen tienoilla miulla ei mennyt niin vahvasti kuin olisi suotavaa ja kaikki tuntui olevan vaakalaudalla, käytin selviytymiskeinona kynttilöiden ja tarrojen ostelua. Sillä mikä voisikaan olla mukavampaa kuin polttaa kynttilöitä ja liimata tarroja kaikkialle, mihin käsi vain yltää?
- Ennen kuin tilanne helpotti, kerkesin jo suunnitella mustan messun perustamista. Silloisella mustien kynttilöiden haalimistahdilla sellaista ei olisi tarvinnut kauaa odotella. Koskaan en ole dramaattinen ollut.
![]() |
| Olipa kerran vaihto-oppilas, joka sai ulkomailla ollessaan enemmän postia kerralla kuin koskaan aiemmin elämässään. Tanska muisti miuta muun muassa elinluovutuskortilla. |
![]() |
| Kastellet näin syksymmällä. |
- Eräänä päivänä noin parisen viikkoa sitten täältä asunnosta löytyi useampi leppäkerttu, vaikkei ovia oltu käsittääkseni edes pidetty auki.
- Löysin taannoin ruokakaupasta viskiä viikonlopun kunniaksi tarjouksesta. Innostuin taas haikuilemaan:
Lähikaupassa
viskiä tarjouksessa
Hieno maa tämä
- Liisan mielestä se maistui kuolemalta, vaikka sen piti erään internet-arvion mukaan olla ”easy to drink”. Mitä tästä voimme päätellä?
- Joitakin viikkoja sitten olimme Liisan kanssa iltaa viettelemässä, kun kaveri vinkkasi, että paikallisessa irkkupubissa on kotopuolesta tuttu Ben Fisher esiintymässä. Sinnehän myökin tiedon perusteella suunnattiin. Artisti tiesi kertoa, että keikkaa oli seuraamassa useampi muukin suomalainen (ja samasta kaupungista vieläpä). Siinä sitten juteltiin kahden muun suomalaisen kanssa, ja kuten pienemmille kaupungeille on ominaista, alkoi erilaisia yhteyksiä löytymään. Small world.
![]() |
| Löytöjä kaupasta. |
- Lisää haikuja:
Viskin voimalla
luen artikkeleja
hit(to)on koulutyöt
![]() |
| Miksei aikuisille löydy tällaisia saappaita? Melkein mahtui jalkaan. |
- "Antakaa motivaatiota! Rakkauttakin voisin huolia." (Motivaatio on välillä tästä talosta hukassa, kuten saattaa huomata.)
- Valmissalaateissa on yleensä vakiona kaksi kirsikkatomaattia, sikäli kuin kirsikkatomaatit ylipäätään löytyvät salaatista. Lamasalaateissa niitä oli vain yksi.
![]() |
| Tuorein auringonlasku eilisillalta. |
- Viinitkään eivät aina ole hyviä. Olen erityisen erikoistunut valitsemaan kaupasta huonoja viinejä, ja kun erään kerran mietin että pitäiskö viinin antaa hengittää hetki ennen sen nauttimista: "Ai et sais hengittää siihen asti et haihtuu koko paska?"
- Olen huomannut, että täältä huushollista voi loppua kuuma vesi. Ikävä kyllä huomasin sen ollessani suihkussa.
![]() |
| ...ja tuorein koulutyö. Ilmankos olen sanonut, että opiskelu Tanskassa on hämmentävän samankaltaista kuin Suomessa. (Enkä taaskaan saanut syödä väriliituja, mikä oli aika julmaa.) |
- Kun opparia tekee liian pitkään, alkaa rustata sinne mitä sattuu: "piti kirjoittaa kokemus, kirjoitin komeus. Mitähän lienee mielessä?"
![]() |
| Kirpparilöytö. Kuulemma tämä on mainio lapsisäilö :D Ehkä on ihan hyvä, etten ole suuntaamassa lastentarhanopettajaksi. |
- Etsittiin (ja löydettiin) täällä vierailleen ystävän kanssa tosiaan kirppareita. Eräs nettisivusto kertoi kotoisasta SPR:n Kontin vastineesta seuraavaa: "Don’t expect to find super glamourous dresses and designer pieces here though." Löysin sieltä muun muassa pikkumustan, jonka voisin hyvin asetella tuohon ensimmäiseen kategoriaan. Lisäksi mukaan tarttui kiva ja melko käyttämättömän näköinen villakangastakki (tosin harmillisen ohut tätä syksyä ja parhaillaankin ulkona riehuvaa tuulta ajatellen). Google osasi jälkeenpäin kertoa vaatteen merkistä, että se on Gwen Stefanin perustama – ja että täsmälleen samasta takista pyydetään parhaillaan jossakin päin internetsiä 50 $. (Mie maksoin siitä 50 kruunua, mikä tekee vähän alle 7€.) Eikä siinä vielä kaikki: on se takki näemmä muillekin kelvannut, ja housujen ja kenkien kanssa täsmälleen samanlaisena yhdistelmänä kuin miulla sattui olemaan tuolloin. Ei huono. Toivottavasti tämä henkselien pauke kuuluu sinne asti. :D
- Olen aika lailla rakastunut tähän kaupunkiin. Ehkä se on vielä tätä kuherruskuukautta, mutta voisin kuvitella asuvani täällä pysyvästi. Paha vain, etten osaa kieltä edes peruna suussa...
- Miulla onkin siis pienoinen paniikki päällä, koska vaihdosta on enää vajaa puolet jäljellä! Apua!
- Syksy on saapunut tännekin.
![]() |
| Sama puu 10.9. ja 21.10. |



















