Oh dear. Miulla on elohiiri silmäkulmassa, ja kello on (Tanskan aikaa, GMT +1) 2.53. Tämän asiaan kuulumattoman ilmoituksen myötä julistan vaihto-opiskeluaikaa koskevan blogini avatuksi. Oh joy! Tässä samalla koetan sisäistää englantia paremmin. Se on nimittäin kieli, jolla tulee minun pärjäämän seuraavat neljä kuukautta. Tanskaakin on käsittääkseni mahdollisuus opetella muiden opintojen ohessa, mutta valitettavasti kaikki perunat joutuivat tänään paloitelluiksi lihakeittoon.
 |
| Ensimmäinen ateria uudessa kodissa. Perisuomalaista jauhelihakeittoa ja ruisleipää! |
 |
| Pitkä yö lentokentällä. |
Saavuimme siis ystäväni kanssa tänne Kööpenhaminaan tänä… anteeksi, eilen aamuna. Juna lähti kohti Helsinkiä hieman ennen yhdeksää perjantai-iltana. Sitä seurasi levoton yö lentokentällä, jossa treffasin myös nykyisen kämppikseni, niin ikään sosionomiksi opiskelevan Liisan. Ei muuten nukuttu koko yönä, vaikka muita lentojaan odottavia matkaajia kyllä retkotti pitkin lentokentän penkkejä ja lattioita. Näky oli hieman kuin toisesta todellisuudesta – etenkin kun kentän elämä vilkastui ja valot kirkastuivat neljän tienoilla aamulla, kun ulkona oli vielä täysin pimeää. Kyllä se on ihmisten aika herätä se.

Onneksi lentokoneen penkit houkuttelivat uinailemaan. Lento Helsinki-Vantaalta Kööpenhaminan Kastrupin kentälle starttasi varhain lauantaina klo 7.35, ja jo ennen sitä silmät painuivat väkisin kiinni. Miun on kannattanut katsella ahkerasti Lentoturmatutkintaa, sillä sen sekä pienen konetta heilutelleen turbulenssin avulla jaksoin helposti pysytellä hereillä lähdön ajan. Jännittävää. Sitten uni voitti taas, ja piankos sitä oltiin jo Kööpenhaminassa.
Lentokentällä tavattiin tuleva vuokraisäntämme, joka oli ystävällisesti tarjoutunut noutamaan meidät sieltä. Majoitumme vaihdon ajan isäntäperheessä, joka vuokraa osaa talostaan vaihto-opiskelijoille. Meillä on omat huoneet sekä sisäänkäynnit, keittiö ja kylpyhuone. Vaikka olin nähnyt kuvia majoituksesta ennakkoon, yllätti konkretia silti miellyttävästi. Ihana asunto, ihana asuinalue ja ihanat vuokraisännät! Liisa nimittää näitä ”äitiä” ja ”isää” – koska tanskalaisia nimiä voi olla vaikeaa lausua – vanhoiksi hipeiksi, ja päädyn puoltamaan käsitystä.
 |
| Ihana asunto :) Ja mitä ylellisyyttä, ruokapöytä! |
Yksi oman huoneeni seinistä on punainen, mihin on maalattu koristeeksi musta puu ja lehtiä. Seinän yläkulmasta löytyy teksti, joka vapaasti käännettynä (kiitos Google translate!) kuuluu näin: ”Mitä ihmiset sanoisivat, jos eläimet kaataisivat taloja rakentaakseen niistä puita..?” Tämän ymmärryksen myötä pidän uusista vuokraisännistämme vielä enemmän. Sosionomit reissussa, ilmiselvästi. Hippejähän tässä kaikki ollaan. :D
 |
| Täällä sitä asustellaan seuraavat 4kk. |
Saapumisen, huoneiston esittelyn, ohjeiden kertaamisen sekä lyhyen kodiksi asettumisen jälkeen pääsimme Liisan kanssa pienelle kiertoajelulle asuinympäristössä. Meille näytettiin juna-aseman sijainti ja kauppa, jossa pääsimme ihmettelemään uusia tuotemerkkejä ja vieraan valuutan hintoja. (Sekä vähän myös viinihyllyä, joka jatkui ja jatkui..!) Tämä oli ensikosketus pienistä kulttuurieroista, joita ei välttämättä tule ajatelleeksi etukäteen.
 |
| Ihania metsiä ja metsäpolkuja |
Kauppareissun jälkeen nukuttiin päiväunia, jotka ihan vahingossa tuplaantuivat. Sitten päästiin käymään uudestaan kaupassa. Löydettiin sieltä keittojuurespussista puuttuneita perunoita sekä aivan täysin vahingossa tummaa (ja vahvaa) olutta aiemmin ostetun halvan punaviinin lisäksi. Oli muuten edukasta se ja hyvääkin, mikä on enemmän kuin siitä viinistä saattoi sanoa.
Siinähän se ilta sitten meni. Sivistyneesti syöden, jutellen ja pahaa viiniä ja maukasta olutta maistellen. Nyt on jo sunnuntai, ja miun matkalaukku on yhä purkamatta. Ehtiihän sitä.
 |
| Marianne-tolppia. Ihan on miun värinen pitäjä tämä. |
tl;dr & kaikki tärkeimmät:
- Olen Kööpenhaminassa vaihdossa seuraavat 4kk opiskelemassa opettajakoulutukseen liittyvillä kursseilla yhdessä ystäväni kanssa.
- Majoitumme vajaan tunnin matkan päässä kampukselta ja Kööpenhaminan keskuksesta kauniilla omakotialueella ja nätissä asunnossa
- ...jonka ikkunalaudoilla on viherkasveja, joiden tulevasta hyvinvoinnista olemme perustellusti huolissamme.
- Meillä on omat huoneet ja jopa sisäänkäynnit, joten todennäköisyys toistemme murhaamiseen seuraavien neljän kuukauden aikana on pienentynyt olennaisesti.
- Vuokraisännät ovat kivoja vanhoja hippejä (oma tulkintamme pariskunnasta) 💚
- Heillä on kuulemma ulkona liikkuva kissa, joka on arka ja sihiseväinen. En ole vielä nähnyt häntä(ä), mutta odotan innolla.
- …Etenkin, kun jouduin hyvästelemään oman rakkaan kissani (joka tosin eli viimeiset pari vuotta äitini kanssa, mistä syystä lopullinen ero ei todennäköisesti koskenut niin paljon kuin se muuten olisi tehnyt) juuri vaihtoon lähtöpäivänä.
- Eilinen ei tosiaan ollut helppo päivä. Vaatteiden pakkaaminen jäi eläinlääkärireissun jälkeiselle ja junan lähtöä edeltävälle parin tunnin aikavälille, joten matkalaukusta löytyy nyt melkoisen paljon toivottavasti tarpeellista vaatetta.
- Minun piti myös pakata mukaan iloinen mieli, mutta em. syystä se jäi kotiin. Onneksi se on löytynyt täältä periltä!
 |
| Kauniita taloja |
- Nukuttiin tänään (eilen) lauantaina pienet kahden tunnin päiväunet, jotka molemmilta venähtivät täysin vahingossa viiteen tuntiin.
- ”Täällä kaikki on niin erilaista, mutta kuitenkin tosi samanlaista!”
- Erilaista on muun muassa kauniiden talojen ja niitä edustavien puutarhojen määrä.
- Lähikaupassa suurin osa kasviksista ja hedelmistä on joko pakattu useamman kappaleen paketteihin, tai sitten ne on hinnoiteltu kappaleittain.
- Samasta kaupasta saa 33DK (n. 4,5€ / 75cl) hintaista punaviiniä, joka ei ole kovin hyvää.
 |
| Lisää kauniita taloja naapurustosta |
- Sen sijaan euroiksi käännettynä 1,41€ hintainen Porter-olut on hyvää (ja vahvaa).
- Hyvä tästä vielä tulee.
 |
| ...ja puutarhoja. |
- Meitä ei olla pyydetty vielä yhteenkään sukellusveneeseen.
- Googlasin ”kuuma peruna suussa” ja päädyin Terveyskirjaston sivulle: Kurkkupaiseen oireena on voimakas, useimmiten toispuolinen kurkkukipu. Kipu vaikeuttaa nielemistä mutta ei hengittämistä. Joskus kurkkukipu heijastuu myös saman puolen korvaan. Potilailla on usein kuumetta, ja kaulalla voi tuntua suurentuneita, aristavia imusolmukkeita. Tautiin ei yleensä liity nuhaa eikä yskää. Joskus kurkkupaise on molemminpuolinen, jolloin kurkku on symmetrisesti kipeä. Nielun turvotuksen takia puhe kuulostaa joskus puuromaiselta "kuin kuuma peruna suussa".
 |
| Paikallista taidetta puiston pöydässä |
- Miulla on ollut tänään kurkku toispuolisesti kipeä, ja löysin siitä valkeita täpliä. Saman puolen korvaakin kutittaa. Aiempiin stressaaviin olosuhteisiin sekä vähään nukkumiseen nähden en ihmettele, mikäli en onnistu väistelemään flunssaa enää tätä kauemmin. Kuvainnollisesta kuumasta perunasta suussa saattaisi tosin olla hyötyäkin täällä, mikäli muistaisin kouluruotsini paremmin.
- Selleri on ilmeisesti myös tanskaksi selleri.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti