 |
| Pieni merenneito... |
Lähiaikoina on näemmä suhteellinen käsitys. Inspiraatio
on ollut hieman hukassa viime ajat, mutta nyt se sitten iski kuin hentoinen
salama vahvasti panssaroituun sammakkoon. (Sammakko selvisi koettelemuksesta
vahingoittumatta, älkää huoliko.)
Edellisen kirjoituksen kanssa samalla viikolla
käytiin myös nähtävyyksiä katselemassa. Nähtiin pieni merivaimo, joka tosiaan oli pieni, mutta sitäkin suositumpi. Mietin, että mikäli patsailla on mieli ja ajatukset, niin tämä merenneito saattaisi peräti toivoa jonkun sahaavan hänen päänsä irti. Sitä turistien ja selfienottajien määrää... Päivästä toiseen, hetkestä toiseen ja vuodesta toiseen. Muut patsaat saivat sen sijaan olla muilta turisteilta aivan rauhassa, vaikkeivät ne hävinneet kuvauksellisuudessa merivaimolle.
 |
...Ja kaikki sitä ihastelemassa olleet ihmiset. Kello näytti jo
myöhempää iltaa, mutta se ei turisteja haitannut. |
Lisäksi törmättiin hienoimpaan suihkulähteeseen tähän asti näkemistäni, nähtiin paljon muita patsaita ja käveltiin tutunoloisessa linnoituksessa. Linnoituksen vallien harjaa kulutti tossuillaan liuta lenkkeilijöitä,
jotka porhalsivat ohi omia tahtejaan.
Siinä myö sitten istuttiin katselemassa ohi juoksevia ihmisiä ja nauttimassa
auringosta. Paljon mukavampaa se oli kuin hiki päässä juokseminen, vaikka
näköalat olivatkin hyviä. Nyt sopii vahvistaa itseään, sillä luvassa on kuvia. Paljon kuvia!
 |
| Tähden muotoinen linnoitus. |
 |
| Terveelliset eväät! |
 |
| Muuten melkein kuin Lappeenrannassa, mutta meiltä uupuu vallihauta. |
 |
| Olen sitä mieltä, että Lappeenrannassakin pitäisi olla vallihauta. |
 |
| Ei-ihan-niin-terveelliset eväät. |
 |
| Tässä jää Kurkipatsaskin kakkoseksi! |
 |
| Kirkotkin on jotenkin hienompia täällä? |
 |
| ...Ja niissä on myös kuvauksellisia portteja. |
 |
| Hieman surullinen hahmo. Toivottavasti patsaan esikuvan elämä on ollut iloisempi. |
 |
| Säärikarvojaan ajeleva patsas. |
 |
| Tässä toinen korea (ja iso!) suihkulähde. |
 |
| Mitäs me tuumailijat. |
 |
| Navigaattori (ja) Liisa. |
Saatiin myös viimein CPR-numerot! Perjantaina
7.9. International house oli opiskelijoille auki kolmesta viiteen. Oltiin
paikalla vähän kolmen jälkeen vain havaitaksemme, että jono rakennuksen ovesta
sisälle kiersi ison talon yhden, kahden ja kolmen nurkan ympäri. Keskellä
ulkojonoa seisoessa alkoi myös kaatosade. Sateenvarjot olivat onni onnettomuudessa.
Kaikilla ei ollut niitäkään, joten Liisa lainasi omaansa joidenkin
norjalaistyttöjen käyttöön.
 |
Jono International houseen. Tässä oltiin tultu
eteenpäin jo hyvän matkaa! |
Päästiin viimein sisälle, mutta jonotus jatkui.
Selkään sattui. Saatiin vuoronumerot, joilla ilmoittautua tiskille. Olin
aiemmin saanut sähköpostiini invitation letterin, mikä jostakin syystä ei
suostunut avautumaan oikein. Puhelin (kumpi tahansa romuista) näytti
word-tiedostosta ainoastaan sen varsinaisen tekstiosuuden. Henkilökohtainen
case-numero jäi siis jonnekin ylätunnisteeseen (tai en tiedä minne), mutta he
lupasivat kutsua minut nimellä ilman numeroakin.
Liekö syy sitten numeron puuttumisessa vai
jossakin muualla, mutta istuimme International housessa vielä kahdeksan
jälkeenkin. Vaihto-opiskelijoita oli paljon, ja nimi nimeltä heitä kutsuttiin
hakemaan oma CPR-numeronsa. Liisa sai omansa melko pian ilmoittautumisen
jälkeen. Jotkut muutkin samaan aikaan ilmoittautuneet odottelivat kanssani
vielä loppuillasta, joten ehkä Liisan kannattaa vain alkaa lottoamaan.
CPR-numeron saamisen jälkeen sai vielä jonottaa saadakseen NemID:n, jota
tarvitaan internetissä tunnistautumiseen – ja omassa tapauksessamme Youth
travel cardin anomiseen.
 |
| Kirjasto näytti jostakin syystä kotoisalta. |
Liisa sai samalla kertaa myös NemID-hakemuksensa
tehtyä. Niitä tarjoava tiski suljettiin kahdeksalta, ja valitettavasti se oli
puolta tuntia aiemmin kuin mitä itse sain CPR-numeroni kätösiini. Jouduin siis
hakemaan oman NemID:ni myöhemmin kirjastosta. Tätä nykyä odottelen NemID:n
postitusta kotiosoitteeseeni. Sen pitäisi tapahtua 5-7 päivän kuluessa
hakemisesta, minkä jälkeen voin anoa koululta opiskelijahintaista
matkakorttia. Jos Suomi on byrokratian luvattu maa, niin kyllä Tanska tulee
vähintään hyvänä kakkosena.
 |
Vaihtariystävä toi mukanaan pelejä. Drecksaussa on tarkoitus
saada siat mutaisiksi ja suojella niitä peseytymiseltä. Huippupeli :D |
Mitähän muuta tässä välillä on tapahtunut?
Ainakin yritän verkostoitua parhaani mukaan. Aikaa voisi edelleen kuluttaa
enemmän sosiaalisissa merkeissä muiden vaihtareiden tai paikallisten kanssa ja/tai
nähtävyyksiä katselemassa, mutta yritämme parantaa menoa kaiken aikaa. Viime
lauantaina luonamme kävi saksalainen vaihtariystävä tutustumassa jääkiekon
katsomisen saloihin. Liisa on suuri Saipa-fani – ja luettelee parhaillaan
tuolta huoneestaan miulle tunnistamiaan Saipan pelaajia. Jos itseäni ei jääkiekko
suuremmin kiinnosta, niin nostan hattua ihmiselle joka ei myöskään asiasta
paljoa tiedä, mutta joka siitä huolimatta innostuu seuraamaan tuntemattomien
joukkuiden peliä tuntemattomalla kielellä. Oli hauska ilta se. 😊
 |
On täällä myös opiskeltu -
tai ainakin yritetty. |
Verkostoitumisessa auttaa myös eräs tunnettu mobiili-seuranhakusovellus.
Paikallisiin ihmisiin tutustuminen vaatii tiettyä aktiivisuutta sekä omalta
että vastapuolelta. Sovelluksen kautta onkin mahdollisuus löytää ihmisiä,
joilta tämä kiinnostus löytyy. Tähän mennessä menestys on ollut mukavaa, vaikka
etenkin alkuun aina matchin osuessa kohdalle suustani pääsi lähinnä hätääntynyttä kiroilua ja hervotonta naurua. ("Ei ***tana mitä ***vettiä aargh
ei ei!")
Olen saanut muun muassa kutsun tulevaan Science &
Cocktails -tapahtumaan kuulemaan luentoa universumista, mistä todennäköisesti
ymmärrän yhtä paljon kuin kala aidanseipäästä – mutta mikä kiinnostaa silti.
Lisäksi eräs herrahenkilö tarjosi opettavansa miuta voittamaan 7 Wonders -lautapelissä (mikä
tulisi todella tarpeeseen). Häneltä sain myös vinkin paikallisesta lautapelikahvilasta. Toinen herra ehdotti oluen nauttimista Voodoo Loungessa, joka on ilmeisesti hänen
kantapaikkansa ja jossa ollaan Liisan kanssa käyty harmiksemme edelleen vain kerran.
 |
| Vuokravanhempien kissa <3 |
Monet keskustelut kuivuvat kasaan melko nopeasti,
mutta sieltä vaikuttaa löytyvän myös useampia hyviä juttuja. Se toki vaatii jaksamista
selata kaikkien niiden paidattomien miesparkojen, Uhuru Peakien ja sanattomien
profiilien ohitse. Tähän mennessä yksikään saamistani ehdotuksista ei ole vielä
toteutunut, mutta luulen että ainakin lautapeliseuraa on tiedossa sitä kautta.
Liisan kanssa käytiin eilen myös testaamassa se lautapelikahvila, ja suuresti
epäilen ettei käynti todellakaan jäänyt viimeiseksi.
 |
| Bastard Café - mie valmistelen peliä, Liisa katsoo jääkiekkoa :D |
Bastard Caféssa on 2400 lautapelin kokoelma, joita pääsee pelaamaan päiväksi 25 kruunulla tai
maksamalla 150 kruunun (n. 20 euroa) jäsenmaksun. Tämä vuosimaksu oikeuttaa kaikkien
pelien rajoittamattomaan pelaamiseen sekä jäsenelle että yhdelle tämän
seuralaiselle. Huippua! Eilen meille selvisi myös, että kahvilassa on lisäksi
hyllyllinen ilmaiseksi pelattavia pelejä. Sieltä löytyi muun muassa Settlers of
Catan, Carcassonne, Codenames ja paljon muita kiinnostavia vaihtoehtoja. Ei siis
todellakaan pelkkää Afrikan Tähteä, shakkia tai Trivial Pursuitia (väheksymättä
niitä millään tavoin myöskään).
 |
| Lautapelinörttien taivas... |
Mitähän muuta? Ollaan löydetty itsellemme viimein
myös sadetakit (tulevat täällä todellakin tarpeeseen, luulen) sekä paljon
putiikkeja, joihin pieni (nörtti-)ihminen voisi helposti tuhlata omaisuutensa.
Liisa aloitti jo prosessin, mie olen toistaiseksi ostanut vasta yhden kirjan.
Mielenkiintoisia aikoja nämä.
 |
| Siellä taivaassa oli aika hieno sisustus. |
Huomijoita:
 |
| I don't normally do this. |
- Lappeenrannassa voi pyöriä Linnoituksen valleilta alas hukkumatta, täällä ei.
- Mehutiivisteet on täällä aika tujua tavaraa. Sekoitussuhde veteen on 1/11, mutta siitä huolimatta ollaan juotu kuukaudessa kaksi pulloa mehua...
- ...koska hanavesi ei ole kovin hyvää. Mie tosin oon jo tottunut makuun.
- Lisäksi se käyttövesi on hyvin kalkkipitoista. Kattiloihin pinttyy hyvin nopeasti kalkkijälkiä, ellei niitä harjaa puhtaaksi joka käytön jälkeen. (Myö keitetään teevesi aina kattilalla, koska vedenkeitin ei näyttänyt sisältä ihan terveeltä.)
- Tämä on myös maa, jossa pyykit kuivuvat sisällä noin vuorokauden. Jos sekään riittää.
- ”Many people believe that good communication skills are ’common sense’. Contrary to expectations, the problem with common sense is that it is not all that common” ('Small group communication processes' – in: Communication in society (ed.) Alberts, Martin & Nakayam)
- Tinderissä on hyvin paljon Madseja ja Mikkeleitä.
- ...taannoisen miut vastaanottaneen lääkärin nimi oli Mads, mikä herätti edellä mainitun tiedon valossa hieman hilpeyttä.
 |
| Tämäkin näky herätti hilpeyttä. |
- Tehtiin Liisan kanssa diili, että mikäli Tinderistä löytyy Frithjof, se saa supertykkäyksen. Ei ole vielä tullut vastaan.
 |
Mie ja miun matkaseuralainen luetaan
Diana Wynne Jonesia. (Mitäs muutakaan?)
Vihdoinkin miulla on täällä ikioma kirja,
jonka voin rakastaa piloille! |
- "Olen vuoristoystävällinen metallipää, jolla on havupuut havupuille ja suurille kiville. Kiivaan, käännynnä höyhenpalloihin, verkkoihin, katsomaan liikaa elokuvia, piirrän kasvoja, polkupyöriä ja minä ärsytän, jos näen, että ikääntyneet ihmiset heittävät jätettä maahan." (Kiitos tästäkin, Google translate.)
- Taannoin osui kolme swaippausta peräjälkeen: Kasper, Jesper ja Jonathan.
- Täällä on perjantai-iltaisin rullaluistelutapahtuma, jossa suuri joukko väkeä viilettää rullaluistimilla pitkin keskustan katuja, poliisiautosaattueessa. Tuli hieman epäuskoinen olo, kun pääsin todistamaan ilmiötä International housen ikkunoista.
- Miulla on tätä nykyä teemabiisi myös hampaiden harjaukselle. Ostin nimittäin hammasharjan, joka on merkiltään Dr Jones ja näin ollen sekä kaupassa että jokaisella hampaidenharjauskerralla päässä alkaa soimaan Aquaa.
Matkalipunleimausautomaatit metelöivät ikävästi, mikäli lippu ei ole validi. Tämä tapahtuu esimerkiksi silloin, kun Rejsekortilla on liian vähän valuuttaa matkustamiseen. Tuo ääni on omiaan aiheuttamaan traumoja.